عنوان

برنامه ي بانک اطلاعاتي دفتر تلفن و يادآوري ها

عنوان انگليسي

Address Book and Events Reminder

كلمات كليدي

C#, .NET, SQL Server, MySQL, Database, Win Forms, Design

مؤلف

Shridhar TL

مرجع

http://www.codeproject.com

سطح

متوسط

مترجم

مهدي عبداللهي

تاريخ انتشار

20 تيرماه 1389

تعداد صفحه

14

فايل هاي ضميمه

AddressBook_Source.zip (1st Link)

AddressBook_Demo.zip (1st Link)

AddressBook_Source.zip (2nd Link)

AddressBook_Demo.zip (2nd Link)

مطالب مرتبط

دانلود متن مقاله (لينک 1)

دانلود متن مقاله (لينک 2)

مقدمه ي مترجم

در اين مقاله يک برنامه ي به ظاهر ساده ي بانک اطلاعاتي مي بينيد. يعني يک دفترچه ي تلفن و قرار ملاقات. در واقع اين برنامه اغلب در ابتداي يادگيري بانک اطلاعاتي در ويندوز نوشته مي شود. ليکن اين برنامه (دو واقع اين مؤلف) يک نگاه ساختيافته به برنامه نويسي بانک اطلاعاتي داشته است. استفاده از زبان سي شارپ و پشتيباني از 3 نوع بانک اطلاعاتي اکسس، MS SQL و MySQL نيازمند آن است که برنامه به صورت ماژولار طراحي شده باشد. انواع کنترل خطا و استفاده از چاپگر و فايل XML و پشتيبان گيري و بازيابي و ايده هاي متنوع ديگر از جمله استفاده از مودم براي تماس تلفني باعث شده است که اين برنامه نمونه ي کامل ضرب المثل «آنچه خوبان همه دارند تو يکجا داري» و هم زمان با آن «فلفل نبين چه ريزه» باشد.

اين برنامه براي افرادي است که به طور جداگانه زبان برنامه نويسي را مي دانند و کنترل ها و مقدمات برنامه نويسي ويژوال را ياد گرفته اند و از آن طرف هم نيم نگاهي به حداقل يک نوع بانک اطلاعاتي داشته اند. حالا مي خواهند به سمت برنامه نويسي حرفه اي تر گام بردارند. با الگو گرفتن از اين برنامه مي توانيد برنامه هاي تجاري تان را طراحي و توليد کنيد چرا که اغلب در مثال هاي کوچک که دانشجويان يا کارآموزان رشته هاي کامپيوتر به آن مي پردازند، صرف جواب دادن برنامه به هر بدبختي و گرفتن دو نمره ي ناقابل مطرح است و بس.

از طرفي اگر بخواهند که چنين برنامه اي را ديگري براي شان بنويسد بايد مبلغي را پياده شوند قابل توجه! البته خداي نکرده فکر نکنيد که من از طيق مرفه بي درد هستم! همين جا چنين چيزي را تکذيب مي کنم. باور نداريد پيشنهاد پرداخت پول در قبال مقاله ها را بدهيد، مطمئن باشيد که با رويي گشاده مي پذيرم.😉

در ضمن از آنجا که من ويژوال استوديو 2010 را نصب کرده ام و خيلي از کاربران ممکن است هنوز از نگارش هاي پايين تر استفاده نمايند، به همين دليل سورس کد را دستکاري نکردم تا اصل آن براي همه قابل استفاده باشد. در عين حال همين تصميم باعث شده که خواننده ي مقاله اندکي با معادل فارسي شده ي واژه هاي انگليسي – که زبان علمي دنيا بوده و يادگيري آن براي به ويژه کامپيوتري جماعت از اوجب واجبات است- آشنا شود.

در بخش پاياني برنامه نيز ايده هايي از طرف مؤلف اصلي برنامه به عنوان قابليت هاي برنامه در آينده مطرح شده است که هر کدام شان را دقت کنيد خودش يک پروژه ي مستقل است. اگر مي خواهيد ياد بگيريد منتظر مؤلف اصلي مقاله نباشيد و آستين ها را بالا بزنيد. به نظر من همين مطرح شدن آن ايده ها يک قدم رو به جلو است و شما بايد به عنوان کسي که در حال يادگيري است خودتان دست به کار شويد و امکانات جديد را به برنامه تان اضافه نماييد.

***

اين برنامه به شما امکان پشتيبان گيري از داده ها را مي دهد و امکان ثبت قرارها را نيز خواهد داشت. شما مي توانيد اطلاعات را در سه نوع بانک اطلاعاتي مختلف شامل اکسس ميکروسافت، MS SQL و MySQL ذخيره نماييد.

مقدمه

اين برنامه ساده و در عين حال بسيار پر فايده است که با استفاده از C# توسعه داده شده است و در دات نت نگارش 2 يا بالاتر اجرا مي گردد. اين برنامه اطلاعات تماس هاي شما را مانند نام، نشاني، ايميل، شماره تلفن و … ذخيره مي نمايد و علاوه برا آن رويدادها و قرارها را ذخيره کرده، نمايش مي دهد. در نگارش هاي آينده ي اين برنامه امکان يادآوري رويدادها در زمان تعيين شده توسط کاربر خواهد بود.

اين برنامه به صورت چندکاربري طراحي شده است و اطلاعات مربوط به هر کاربر را براي خود او نمايش مي دهد. امکان پشتيبان گيري از داده ها با فورمت XML و همچنين به صورت رمزنگاري شده و محافظت از آن ها توسط کلمه ي رمز هم در اين برنامه وجود دارد. اين پشتيبان گيري با الگوي شماتيک پيش فرض خودش يا آن چه کاربر بخواهد، انجام مي گيرد. شماتيک مورد بحث در واقع از مجموعه ي دستورهايي تشکيل شده است که کاربر توسط آن ها تعيين مي کند چه داده هايي پشتيبان گيري شوند. اين برنامه مي تواند داده ها را در سه فورمت اکسس ميکروسافت، MS SQL و MySQL ذخيره نمايد.

تنظيمات بانک اطلاعاتي

اين برنامه يک اتصال بانک اطلاعاتي براي ذخيره سازي اطلاعات مربوط به تماس ها لازم دارد. بانک اطلاعاتي مذکور مي تواند اکسس يا MS SQL باشد. زماني که برنامه براي نخستين بار اجرا مي گردد پيغام زير براي کاربر نمايش داده مي شود که اتصال بانک اطلاعاتي را تنظيم کند.


براي تنظيم اتصال به بانک اطلاعاتي دکمه ي Yes را کليک کنيد تا پنجره ي زير نمايش داده شود:


در اين فرم نوع بانک اطلاعاتي مورد استفاده تان را انتخاب نماييد. در ضمن مي توانيد تعيين کنيد که برنامه با هر بار بالا آمدن ويندوز به طور خودکار اجرا شود. دکمه ي Save را بزنيد. پس از اين مرحله تنظيمات اتصال بانک اطلاعاتي متناسب با نوع بانک انتخاب شده توسط شما نمايش داده مي شود.

تظيمات بانک اطلاعاتي SQL


در اين فرم نام سرور SQL و همچنين روش شناسايي کاربر Windows Authentication يا SQL Server Authentication را انتخاب مي کنيد. اگر روش دوم را انتخاب کنيد نام کاربر و گذرواژه را نيز بايد وارد نماييد و اگر روش نخست باشد بسته به نوع نصب SQL Server با نام کاربري و گذرواژه ي کاربر فعلي ويندوز به سرور بانک اطلاعاتي متصل خواهيد شد. اگر اطلاعات ورودي در اين بخش درست باشد و اتصال به بانک اطلاعاتي برقرار گردد فهرست ديتابيس هاي داخل سرور نمايش داده خواهد شد. ديتابيس مورد نظر را از فهرست انتخاب کرده، دکمه ي Save را بزنيد.

تنظيمات بانک اطلاعاتي اکسس


در اين پنجره فايل mdb بانک اطلاعاتي اکسس را انتخاب کنيد و اگر کلمه ي رمز دارد آن را هم وارد کرده، دکمه ي Save را بزنيد.

تنظيمات بانک اطلاعاتي MySQL


در اين فرم نام کامپيوتري را که سرور بانک اطلاعاتي در آن نصب شده است، (اگر روي همين سيستمي که برنامه در حال اجرا است نصب شده است آدرس آي پي 127.0.0.1 را وارد نماييد) نام کاربري و گذرواژه (در صورت لزوم) را وارد نماييد سپس ديتابيس مورد نظر را از فهرست انتخاب نماييد. اگر ديتابيس ها نمايش داده نشوند يعني برنامه به بانک اطلاعاتي متصل نشده است. پس از اطمينان از درست بودن تنظيمات دکمه ي Save را بزنيد. پس از مرحله ي اعمال تنظيمات بانک اطلاعاتي برنامه را مجدد اجرا نماييد تا به بانک متصل شود.

پس از اجرا، آيکن برنامه را کنار آيکن ساعت ويندوز (ناحيه ي يادآوري يا همان Notification Area) به صورت مينيمايز خواهيد ديد. روي آيکن کليک کنيد و گزينه ي Login يا Contacts رو انتخاب نماييد.

نخستين ورود به برنامه


اگر اين برنامه نياز به نام کاربر و گذرواژه داشته باشد و اطلاعات آن در نخستين اجراي برنامه وجود نداشته باشد، برنامه از شما خواهد خواست که کاربر جديد ايجاد نماييد. براي ايجاد کاربر جديد دکمه ي Yes را بزنيد. پس از آن پنجره ي مديريت کاربران مطابق شکل زير نمايش داده خواه شد.


در اين فرم فهرست کاربران در يک کنترل ديتاگريد نشان داده مي شود. دو نوع سطح دسترسي براي کاربر داريم، کاربر مدير (Administrator) و کاربر محدود (Limited User)

Administrator: کاربر با اين سطح دسترسي، اختيار کامل در برنامه دارد که از جمله ي آن مي توانيم به ايجاد، ويرايش و حذف کاربران اشاره نمود. در ضمن مي تواند گذرواژه ي کاربران ديگر را تغيير دهد و رکوردهاي مربوط به هر کدام شان را ببيند اگر چه امکان ويرايش و حذف رکوردهاي ديگران را ندارد. حداقل يک کاربر با سطح دسترسي مدير بايد در برنامه تعريف شود.

Limited User: اين کاربران نمي توانند به بخش مديريت کاربران دسترسي پيدا کنند ليکن مي توانند گذرواژه شان را تغيير دهند. رکوردهايي که توسط اين نوع کاربر ايجاد شود توسط کاربر مدير قابل مشاهده است ولي قابل ويرايش و حذف نيست. در ضمن اين نوع کاربر نمي تواند رکوردهاي اضافه شده توسط ديگر کاربران را ببيند مگر اين که آن رکوردها به صورت اشتراکي (Shared Contact) تعريف شده باشند.

کاربر جديد

روي نخستين دکمه يعني Add کليک کنيد تا فرم تعريف کاربر جديد مطابق شکل زير نمايش داده شود:


در فرم بالا نام کاربر، نوع کاربر يا همان سطح دسترسي و گذرواژه ي آن را وارد نماييد. با فعال کردن گزينه ي Allow User to Login به کاربر امکان مي دهيد که وارد برنامه شود. اين قابليت در جايي به درد مي خورد که بخواهيد بدون حذف يک کاربر از ورود آن به برنامه پيشگيري کنيد. به هنگام ويرايش يک کاربر، همين فرم نمايش داده مي شود که در آن علاوه بر مشخصات اصلي کاربر اطلاعات ديگري نمايش داده مي شود از جمله اين که کاربر چه زماني ايجاد شده است، چه زماني آخرين ويرايش بر روي آن انجام شده است و اين که آخرين بار چه زماني وارد برنامه شده است. دکمه ي Add User را بزنيد تا کاربر جديد به سيستم اضافه شود.

به همين ترتيب هر تعداد کاربر که خواستيد مي توانيد اضافه نماييد. دکمه ي چهارم يا همان Close را بزنيد تا تغييرات ذخيره شوند.

سپس فرم ورود به برنامه نمايش داده خواهد شد:


در اين فرم نام کاربر و گذرواژه را وارد نماييد تا بتوانيد اطلاعات تماس ها را مشاهده، اضافه و ويرايش نماييد.

فرم تماس ها


فرم بالا رکوردهايي را که توسط کاربر فعلي افزوده شده است نشان مي دهد. براي مشاهده ي رکورد هاي يک کاربر دلخواه، نام کاربر مورد نظر را از پانل سمت چپ انتخاب کنيد و روي دکمه ي category در پانل سمت چپ دابل کليک کنيد. کاربر عادي صرفا مي تواند تماس هاي خودش و تماس هاي ديگر کاربران را که به صورت اشتراکي تعريف شده اند، ببيند.

تماس هاي ذخيره شده به دو گروه تقسيم مي شوند. يکي دسته بندي شده (Categorized) و ديگري دسته بندي نشده. همه ي رکورد هايي که در هيچ موضوعي رده بندي نشده اند در شاخه ي Uncategorized قرار مي گيرند. به علاوه رکورد هايي که تازه افزوده مي شوند به طور پيش فرض در اين گروه قرار مي گيرند. براي دسته بندي تماس ها کافي است رده ي مورد نظرتان را انتخاب و روي آن راست کليک کنيد و گزينه ي New -> Contact را انتخاب نماييد.

افزودن دسته ي جديد: براي اين کار ابتدا يک گروه دسته بندي شده را از پانل سمت چپ استفاده کنيد و روي آن راست کليک کنيد. سپس گزينه ي New -> Category را بزنيد. يک رده ي جديد به فهرست اضافه مي شود و شما بايد نام آن را وارد نماييد چرا که نام پيش فرض را برنامه نمي پذيرد. اين رده ها مي توانند به طور نامحدود و تو در تو (زير مجموعه) تعريف شوند. امکان اين که در يک گروه، رده هاي هم نام ايجاد کنيد وجود ندارد.

افزودن تماس جديد: گزينه ي Options -> New Contact ( يا ميانبر Ctrl + N) را بزنيد و تمام اطلاعات جزئيات مربوط به تماس را که در برگه هاي مختلف (tab control) جدا شده اند مانند نام، شماره تماس خانه، محل کار و … را وارد نماييد. اين بخش به برنامه ي Address Book ويندوز خيلي شبيه است. جزئيات مورد نظر مربوط به رکورد را وارد و با زدن دکمه ي Save تغييرات را ذخيره نماييد. فرم بالا تمام تماس هايي را که شما وارد مي کنيد همان لحظه نشان مي دهد. اگر چنين نبود گزينه ي View -> Refresh را بزنيد يا کليد F5 را بفشاريد.

ويرايش تماس: رکورد مورد نظرتان براي ويرايش را انتخاب کرده، گزينه ي Options -> Edit Contact را بزنيد. (يا کليد ميانبر Ctrl+O را فشار دهيد) همان فرم افزودن تماس جديد نمايش داده مي شود که مشخصات تماس انتخاب شده در آن قرار دارد. موارد دلخواه تان را ويرايش کنيد و دکمه ي Save را براي به روز رساني رکورد بزنيد.

حذف تماس: ابتدا تماس مورد نظرتان را انتخاب کرده، گزينه ي Options -> Delete Contact را کليک کنيد. (يا کليد ميانبر Delete را فشار دهيد) يک پيغام تأييديه ي حذف نشان داده مي شود. گزينه ي مورد نظر تان را انتخاب کنيد و نتيجه را ببينيد.

جستجو براي تماس: براي جستجوي يک تماس گزينه ي Options -> Find People را کليک کنيد تا فرم زير نمايش داده شود:


در فرم بالا يک يا چند فيلد از رکورد مورد نظر تان را وارد کرده، دکمه ي Find Now را بزنيد. در پايين اين فرم گزينه اي هست که اگر آن را فعال کنيد هر رکوردي که حداقل يکي از فيلد هاي پر شده ي فرم جستجو با آن منطبق باشد، نمايش داده مي شود.

پشتيبان گيري از داده ها: به بخش اختصاصي پشتيبان گيري مراجعه نماييد.

يادآوري ها: براي افزودن يک يادآوري گزينه ي Options -> Reminder -> Add Event را کليک کنيد. در فرم Add Reminder جزئيات لازم را وارد نماييد. يادآوري در فرم تماس مربوط به خودش نمايش داده خواهد شد. با انتخاب يا غير فعال کردن گزينه ي View -> Reminder مي توانيد از برنامه بخواهيد که يادآوري ها را نشان دهد يا نه.

تغيير گذرواژه: براي تغيير گذرواژه ي کاربر فعلي گزينه ي Tools -> Change Password را انتخاب کنيد و گذرواژه ي پيشين و جديد را تايپ کنيد. براي تغيير گذرواژه ي يک کاربر ديگر (اگر کاربر فعلي سطح دسترسي مدير داشته باشد) گزينه ي Tool -> User Account را کليک کنيد و پس از انتخاب کاربر، گذرواژه ي وي را تغيير دهيد.

تغيير تنظيمات: براي تغيير تنظيمات برنامه گزينه ي Tools -> Settings را کليک کنيد.

پشتيبان گيري از تماس ها: شما مي توانيد تمام يا بخضي از رکورد (تماس) هاي تان را پشتيبان بگيريد. براي اين کار گزينه ي Options -> Transfer Data را کليک نماييد تا فرم پشتيبان گيري مطابق شکل زير نمايش داده شود:


در اين فرم جزئيات مربوط به پشتيبان گيري را مطابق آن چه در زير بيان مي کنيم انتخاب نماييد.

پشتيبان گيري: براي ايجاد يک پشتيبان جديد، گزينه ي Export Data را انتخاب نماييد تا دکمه ي Save As فعال شود. روي اين دکمه کليک کنيد و نوع (فورمت) فايل پشتيبان را از بين حالت هاي XML (رکورد ها قابل مشاهده هستند) يا COB Backup (محافظت و رمزنگاري شده) برگزينيد. سپس طرح (Schema يا همان پروفايل) را انتخاب کنيد که تعيين کند کدام فيلد هاي مربوط به رکورد هاي تماس بايد به نسخه ي پشتيبان افزوده شود. براي اطلاعات بيشتر در مورد طرح به بخش ويرايش طرح در همين مقاله مراجعه نماييد.

اگر تصميم داريد که يک پشتيبان از نوع COB يا همان رمز نگاري شده تهيه کنيد، گزينه هاي مربوط به نام کاربري و گذرواژه فعال خواهند شد. نام کاربر و گذرواژه را تايپ کنيد و دکمه ي Set را کليک نماييد. سپس تماس هاي مورد نظر تان را که مي خواهيد به نسخه ي پشتيبان افزوده شوند، انتخاب نماييد و در نهايت روي دکمه ي Transfer کليک کنيد.

بازيابي نسخه ي پشتيبان: براي بازيابي نسخه ي پشتيبان گزينه ي Import Data را انتخاب نماييد تا دکمه ي Open فعال شود. دکمه را کليک کنيد و نوع فايل پشتيبان را انتخاب نماييد. اگر فايل COB را انتخاب نماييد و فايل مورد نظر رمزنگاري شده باشد، نام کاربري و گذرواژه را وارد و دکمه ي Set را کليک کنيد. اگر نام کاربري و گذرواژه درست باشند، رکورد (تماس) هاي ذخيره شده در فايل پشتيبان در کنترل ديتاگرد نمايش داده مي شوند. تماس هاي مورد نظر تان را انتخاب و دکمه ي Transfer را کليک کنيد تا داده هاي تان بازيابي شوند.

استفاده از طرح (schema) پشتيبان گيري

طرح (به عبارت ديگر پروفايل) ها زماني به درد مي خورند که شما مي خواهيد فيلدهاي خاصي از رکورد هاي تان را بازيابي کنيد. شما مي توانيد طرح مورد نظر تان را ايجاد، ويرايش يا حذف نماييد. ليکن طرح پشتيبان گيري که توسط کاربران ديگر ايجاد شده باشد، توسط شما قابل تغيير نيست. براي افزودن يا ويرايش طرح دکمه ي Edit کنار نام طرح را کليک کنيد:


فرم بالا براي ويرايش طرح پشتيبان گيري استفاده مي شود.

افزودن طرح: اگر مي خواهيد طرح جديد ايجاد کنيد گزينه ي <Create New Schema> را از فهرست بازشو ي Schema Name انتخاب نماييد تا دکمه ي Save فعال شود. سپش نام طرح را در جعبه متن آن وارد نماييد. فهرست سمت چپ صفحه حاوي تمام فيلد هايي است که مي توانيد انتخاب نماييد. فيلد هاي مورد نظر تان را انتخاب و دکمه ي -> را بزنيد تا به فهرست سمت راست افزوده شود. فکر کنم ديگر بقيه ي دکمه ها نيازي به توضيح واضحات ندارند چون در اغلب برنامه هاي ويندوزي ديده ايد. در نهايت با کليک روي دکمه ي Save طرح را ذخيره نماييد. حال در فرم Backup Wizard مي توانيد طرح جديد تان را از فهرست انتخاب نماييد.

ويرايش طرح موجود: براي ويرايش طرح ابتدا آن را از فهرست انتخاب نماييد تا دکمه ي Edit فعال شود. پس از اعمال تغييرات مورد نظرتان دکمه ي Save را بزنيد. توجه داشته باشيد اگر يک طرح را ويرايش نماييد، پشتيبان هاي گرفته شده توسط آن ديگر قابل استفاده نخواهند بود. چون بازيابي داده ها نيز مطابق طرح صورت مي گيرد. (حتي اگر صرفا نام طرح را عوض کنيد اين اتفاق مي افتد)

حذف طرح: طرح را از فهرست انتخاب و دکمه ي Remove را بزنيد تا حذف شود.

عمليات متفرقه

اشتراک يک تماس با بقيه ي کاربران: براي اين کار رکورد مورد نظر تان را انتخاب و روي آن راست کليک کنيد. گزينه ي Action -> Share Contact را بزنيد. در اين حال رکورد به اشتراک گذاشته شده توسط ساير کاربران قابل مشاهده خواهد بود.

غير فعال کردن اشتراک يک تماس:
بدين منظور روي تماس به اشتراک گذاشته شده راست کليک و گزينه ي Actions -> Unshare Contact را برگزينيد.

انتقال يک رکورد بين دسته هاي مختلف: تماس (هاي) مورد نظر تان را از فهرست انتخاب نماييد. راست کليک کنيد و گزينه ي Cut را از منوي باز شده برگزينيد. سپس به پانل سمت چپ برويد و روي دسته ي مورد نظر تان راست کليک کنيد و گزينه ي Paste را از منو انتخاب نماييد.

شماره گيري: براي شماره گيري توسط مودم تان، نخست تماس مورد نظر را انتخاب و سپس گزينه ي Actions -> Call را از منوي راست کليک باز شده بزنيد. يک فرم جديد باز مي شود که يکي از شماره هاي شخص مورد نظر را انتخاب کنيد. اين کار به کمک يک فايل DLL – که چند ماه پيش به صورت رايگان از يک سايت دانلود کردم- انجام مي شود.
(Ras.dll)

چاپ تماس ها: براي اين کار فرمان Options -> Print Contacts را کليک نماييد تا فرم زير نمايش داده شود:


در اين فرم نخست همه ي تماس ها را از فهرست انتخاب و سپس طرح فرم چاپي را انتخاب کنيد. قالب فرم چاپي مي تواند به صورت جدولي (افقي يا tabular) يا عمودي باشد و اين که خطور دور خانه هاي جدول باشند يا نباشند. سپس طرح مورد نظر را براي چاپ انتخاب کنيد تا فيلد ها مطابق آن انتخاب شوند. فقط ستون (فيلد) هايي از جدول که در طرح موجود است چاپ خواهند شد. دکمه ي Save را بزنيد تا صفحه ي چاپي به صورت وب ذخيره شود. اکنون فايل ذخيره شده را با مرورگر تان باز کنيد و روي کاغذ چاپ نماييد.

خلاصه ي نکات مهم عملکرد برنامه

شما به يک نوع بانک اطلاعاتي محدود نيستيد و مي توانيد سه نوع بانک اطلاعاتي اکسس،MS SQL و MySQL را انتخاب نماييد.

اين برنامه براي هر کاربر تعريف شده، فهرست جداگانه اي از رکوردها را ذخيره مي کند که توسط ديگر کاربران قابل دسترسي نيست. اگر کاربر سطح دسترسي مدير داشته باشد مي تواند رکورد هاي ديگران را ببيند ولي امکان ويرايش و حذف آن ها ندارد.

اگر مي خواهيد فهرست تماس هاي تان را ديگران هم ببينند بايد آن ها را به اشتراک بگذاريد که بقيه ي کاربران در بخش Shared Contacts آن ها را ببينند.

شما مي توانيد متناسب با نياز، تماس هاي تان را دسته (گروه) بندي کنيد (مثلا کاري، خانوادگي، دوستان و … ) و همچنين گروه بندي هاي تو در تو ايجاد نماييد.

شما مي توانيد از هر کامپيوتري که داخل شبکه ي محلي تان قرار دارد و به بانک اطلاعاتي تان متصل مي شود به داده هاي اين بانک اطلاعاتي دسترسي داشته باشيد.

پس از انتساب يک رکورد به گروه (دسته) خاص مي توانيد آن را از گروهي به گروه ديگر منتقل کنيد.

شما به دو روش مي توانيد از تماس هاي خود پشتيبان بگيريد. يکي به صورت فايل XML که محتويات آن در خارج از برنامه هم قابل مشاهده است و ديگري به صورت محافظت و رمز نگاري شده با پسوند COB.

به هنگام پشتيبان گيري مي توانيد انتخاب کنيد که چه رکوردهايي در آن ذخيره شوند.

اين روش طراحي و پياده سازي نرم افزار به شما امکان مي دهد که به صورت قابل حمل و روي حافظه ي فلاش آن را استفاده کنيد. بدين ترتيب که برنامه و فايل اکسس آن را با خود همراه داشته باشيد تا هر جا خواستيد اجرا نماييد. فقط بايد دات نت فريم ورک در کامپيوتر مقصد نصب باشد.

شما مي توانيد از طرح (شماتيک) براي پشتيبان گيري استفاده نماييد و فيلد هايي را انتخاب کنيد که رکورد ها طبق همين طرح شما ذخيره شوند. مثلا ممکن است يک پشتيان بخواهيد بگيريد که فقط نام و نام خانوادگي و آدرس ايميل در آن ذخيره شود. اين طرح ها مي توانند فقط توسط کاربري که آن را ايجاد کرده و همچنين کاربر (يا کاربران) مدير ويرايش يا حذف شوند.

زماني که يک کاربر از سيستم حذف مي شود بهتر است که يک پشتيبان کامل از رکوردهاي آن کاربر بگيريد و براي اين کار بايد با نام کاربري همان کاربر وارد سيستم شويد. در اين حالت اين رکوردها مي توانند در هر کاربر موجود يا کاربر جديد ديگري بازيابي شوند. به شرطي که نام کاربري و گذرواژه ي کاربر اصلي را بدانيم.

ايده هايي براي نگارش هاي آينده اين برنامه

قابليت انتقال: در نظر دارم تا برنامه رو طوري طراحي کنم که تشخيص بدهد آيا از حافظه ي قابل حمل (فلش) در حال اجرا است يا نه. اگر شما از حالت اتوران براي اجراي برنامه استفاده کنيد جالب خواهد بود که اين برنامه حافظه ي فلش شما را از سرايت و انتقال ويروس هاي رو کامپيوتر مقصد محافظت نمايد.

ياد آوري رويداد ها: در حال حاضر اين برنامه صرفا قرارها و … را ذخيره مي کند که به صورت متن ساده قابل مشاهده است. در آينده اين امکان خواهد بود که زمان مشخصي پيش از فرا رسيدن آن قرار ملاقات به کاربر اطلاع بدهد. زمان اطلاع دادن براي هر مورد قرار ملاقات قابل تنظيم است.

حالت گرافيکي ويندوز ويستا (ويندوز سون): در حال حاضر فرم ها و ظاهر اين برنامه دقيقا از حالت گرافيکي سيستم شما در زمان اجرا اقتباس مي شود. مي توان يک ويرايشگر قالب (تم يا اسکين) به برنامه اضافه کرد که هر کاربر بتواند حالت ظاهري را مطابق سليقه ي خودش طراحي و ذخيره نمايد.

پشتيباني از چند زبان: در حال حاضر برنامه فقط از يک زبان پشتيباني مي کند ولي در نگارش بعدي امکان پشتيباني از چند زبان و همچنين امکان اين که شما زبان مورد نظر تان را اضافه نماييد خواهد بود.

پشتيبان گيري به صورت بانک اطلاعاتي: در حال حاضر که از داده ها پشتيبان مي گيريد نمي توانيد آن را مستقيم تغيير دهيد و بايد از داخل محيط برنامه فايل را باز کنيد و نام کاربري و گذرواژه را وارد نماييد تا فايل باز شود. در نگارش بعدي اين امکان خواهد بود که مستقيما و با دابل کليک روي فايل آن را باز کنيد و پس از وارد کردن نام کاربري و گذرواژه به داده ها دسترسي پيدا کنيد.

افزودن تماس هاي جديد: برانمه در حال حاضر يک فرم ساده براي تماس ها دارد که بيشتر شبيه برنامه ي Address Book ويندوز است. نگارش بعدي امکانات بهتري را خواهد داشت.

محافظت از سيستم: از آن جا که اغلب ويروس ها با دستکاري رجيستري ويندوز سيستم را آلوده مي کنند اين برنامه امکان اين را خواهد داشت که از سيستم شما محافظت نمايد.

ارسال پيغام: برنامه امکان ارسال پيغام به کاربران ديگري که آن را بر روي کامپيوتر هاي شان در شبکه استفاده مي کنند خواهد داشت. همچنين امکان ارسال فايل هاي کوچک به طور مستقيم بين کاربران خواهد بود.

امکانات بهتر چاپ: در نگارش فعلي عمليات چاپ به صورت ابتدايي و با امکانات کم صورت مي گيرد. در نگارش هاي بعدي امکان قالب بندي و انتخاب هاي متنوع تر چاپ فراهم خواهد شد.